Mag. Dr. Annika Schönauer

Annika Schönauer

born in 1979, is a junior researcher with Forschungs- und Beratungsstelle Arbeitswelt (FORBA). She studied Sociology and Ethnology at Vienna University, completed a postgraduate training programme for further professional qualification in the social sciences (SOQUA) and is currently working on her PhD. After collaborating in a number of research projects on tourism, migration, the labour market and the liberalisation of the service sector in 2004, she joined FORBA in March 2005.

schoenauer[at]forba.at

Main research areas

Service-sector work and work organisation, internationalisation and flexibilisation of work

Projects

Current projects

Completed projects

Publications

Journal articles & book chapters

  • Schörpf, Philip, Flecker, Jörg, Schönauer, Annika (2017): On Call for One’s Reputation – Control and Time in Creative Crowdwork; In: Kendra Briken/Shiona Chillas/Martin Krzywdzinski/Abigail Marks (Eds.): The New Digital Workplace. How New Technologies Revolutionise Work. London: Palgrave Macmillan, S. 89 - 111
  • Schörpf, Philip, Flecker, Jörg, Schönauer, Annika, Eichmann, Hubert (2017): Triangular love–hate: management and control in creative crowdworking; In: New Technology, Work and Employent, 32(1), 43–58. https://doi.org/10.1111/ntwe.12080
  • Flecker, Jörg, Riesenecker-Caba, Thomas, Schönauer, Annika (2017): Arbeit 4.0 – Auswirkungen technologischer Veränderungen auf die Arbeitswelt; In: Sozialbericht. Sozialpolitische Entwicklungen und Maßnahmen 2015-2016. Sozialpolitische Analysen, Bundesminsiterium für Arbeit, Soziales und Konsumentenschutz (Sozialminsiterium), Wien, S. 379 - 396 
  • Flecker, Jörg, Schönauer, Annika, Riesenecker-Caba, Thomas (2016): Digitalisierung der Arbeit. Welche Revolution?; in: WISO, Schwerpunkt: Zukunft der Arbeit, Nr. 12/2016, Institut für Sozial- und Wirtschaftswissenschaften (ISW), Linz, S. 17-34 
  • Haidinger, Bettina, Schönauer, Annika, Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula (2014): Value Chains and Networks in Services: Crossing Borders, Crossing Sectors, Crossing Regimes?; in Vidal, Matt, Hauptmeier, Marco (eds): The Comparative Political Economy of Work and Employment Relations, Palgrave Macmillan, S. 98-118 
  • Flecker, Jörg, Haidinger, Bettina, Schönauer, Annika (2013): Divide and Serve: The Labour Process in Service Value Chains and Networks; in: Competition and change, Vol. 17 (2013), University of Hertfordshire Business School, S. 6-23 
  • Haidinger, Bettina, Schönauer, Annika, Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula (2013): Value chains and networks in services – crossing borders, crossing sectors, crossing regimes?; in: Hauptmeier, Marco/Vidal, Matt (eds.): Comparative Political Economy of Work and Employment Relations, Houndmills (Palgrave)
  • Schönauer, Annika, Kasper, Ruth, Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula (2013): Forced to go virtual? Distributed cooperation of small software firms; in: Work, Organisation, Labour and Globalisation 7(1), (forthcoming), 63-76 
  • Flecker, Jörg, Schönauer, Annika (2013): European diversity of work sharing as a crisis measure: The experiences of Austria, Belgium, France and the Netherlands; in: Messenger, Jon C./Ghosheh Naj (2013): Work Sharing during the Great Recession. New Developments and Beyond, Edward Elgar Publishing Limited in Association with the International Labour Organization, Cheltenham, UK, S. 72-98 
  • Flecker, Jörg, Schönauer, Annika (2012): Die Internationalisierung österreichischer IT-Unternehmen - zur Dynamik von Wertschöpfungsketten und Arbeit; in: Wirtschaft und Gesellschaft, Heft 3 (2012), Wien, S. 567-599 
  • Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula, Schönauer, Annika (2012): Organisatorische Flexibilität und Umstrukturierung von Wertschöpfungsketten; in: Flecker, Jörg (Ed.): Arbeit in Ketten und Netzen. Die dynamische Vernetzung von Unternehmen und die Qualität der Arbeit, Berlin, S. 325-340 
  • Meil, Pamela, Schönauer, Annika (2012): Fast(er) Food - Produktion und Logistik in der industriellen Lebensmittelverarbeitung; in: Flecker, Jörg (Ed.): Arbeit in Ketten und Netzen. Die dynamische Vernetzung von Unternehmen und die Qualität der Arbeit, Berlin, S. 83-110 
  • Dunkel, Wolfgang, Schönauer, Annika (2012): Restrukturierung der Kundenschnittstelle. Fallstudien zu Privatisierung und Outsourcing im öffentlichen Sektor; in: Flecker, Jörg (Ed.): Arbeit in Ketten und Netzen. Die dynamische Vernetzung von Unternehmen und die Qualität der Arbeit, Berlin, S. 111-130 
  • Holtgrewe, Ursula, Mottweiler, Hannelore, Longen, Jessica, Schönauer, Annika (2011): Globale Interaktion am Telefon? Die begrenzte Transnationalisierung von Callcenter-Dienstleistungen; in: WSI Mitteilungen. Monatszeitschrift des Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Instituts in der Hans-Böckler-Stiftung 10 (2011), S. 519-525 
  • Flecker, Jörg, Schönauer, Annika (2011): In der Krise bewährt – und jetzt? Arbeitszeitverkürzung als Antwort auf gesellschaftliche Herausforderungen; in: Kurswechsel 1/2011, S. 82-90 
  • Schönauer, Annika, Holtgrewe, Ursula, Riesenecker-Caba, Thomas, Stern, Sandra (2010): FAQ Callcenter; in: Service um jeden Preis? Arbeiten im Callcenter. Erfahrungsberichte und Organisationsmöglichkeiten, ÖGB Verlag, Wien, S. 85-111 
  • Flecker, Jörg, Schönauer, Annika (2010): Neue Politikfelder für eine Renaissance der Arbeitszeitpolitik. Eine Annäherung mit Hilfe internationaler Beispiele; in: Wirtschaft und Gesellschaft, 36. Jahrgang (2010), Heft 3, S 349 - 174
  • Shire, Karen A., Schönauer, Annika, Valverde, Mireia, Mottweiler, Hannelore (2009): Collective Bargaining and Temporary Contracts in Call Centre Employment in Austria, Germany and Spain; in: European Journal of Industrial Relations Nr. 15, S. 437-456 
  • Shire, Karen A., Schönauer, Annika, Valverde, Mireia, Mottweiler, Hannelore (2009): Temporary work in coordinated market economies: evidence from front-line service workplaces; in: Industrial & Labor Relations Review, 62, 4, S. 602-617 
  • Holtgrewe, Ursula, Longen, Jessica, Mottweiler, Hannelore, Schönauer, Annika (2009): Global or embedded service work: the (limited) transnationalisation of the call-centre industry; in: Work, Organisation, Labour and Globalisation, 3, 1, S. 9-25 
  • Schönauer, Annika (2009): "Guten Tag, hier spricht Ihr Bürgerservice, was kann ich für Sie tun?" Restrukturierung im KundInnenservice des öffentlichen Sektors und die Auswirkungen auf die Qualität der Beschäftigung; in: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, 34, 3, S. 82-91 
  • Papouschek, Ulrike, Haidinger, Bettina, Schönauer, Annika (2009): Koppelung von Wirtschaftsförderung und öffentlicher Auftragsvergabe an betriebliche Gleichstellungsmaßnahmen; in: WISO (Wirtschafts- und Sozialpolitische Zeitschrift), Heft 2/2009, S. 38-52 
  • Holtgrewe, Ursula, Flecker, Jörg, Schönauer, Annika (2009): Flessibilità e ristrutturazione delle catene del valore; in: Quaderni rassegna sindicale Anno X, N. 3, Luglio-Settembre 2009, S. 15-27 
  • Schönauer, Annika (2008): Reorganising the front line: the case of public call centre services; in: Work, Organisation, Labour and Globalisation, Volume 2, Issue 2
  • Schönauer, Annika, Eichmann, Hubert (2006): Callcenter -Arbeit – flexibler (Neben)verdienst oder dauerhafte Prekarität?; in: Kontraste – Zeitschrift für Gesellschaftspolitik 1/2006, Linz

Books

  • Stern, Sandra, Schönauer, Annika, Holtgrewe, Ursula (Hg.) (2010): Service um jeden Preis? Arbeiten im Callcenter. Erfahrungsberichte und Organisationsmöglichkeiten, ÖGB Verlag, Wien
  • Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula, Schönauer, Annika, Gavroglu, Stavros (2009): Value chain restucturing and company strategies to reach flexibility, HIVA, Leuven
  • Huws, Ursula, Dahlmann, Simone, Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula, Schönauer, Annika, Ramioul, Monique, Geurts, Karen (2009): Value chain restructuring in Europe in a global economy, HIVA, Leuven
  • Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula, Schönauer, Annika, Dunkel, Wolfgang, Meil, Pamela. (Hg.) (2008): Restructuring across value chains and changes in work and emoployment – case study evidence from the clothing, food, IT and public sectors, HIVA, Leuven

FORBA Research Reports

  • Schönauer, Annika, Stadler, Bettina, Saupe, Bernhard, Nocker, Matthias (2017): Endbericht zur Evaluation der Länder-Bund-Initiative „Ö-Cert. Qualitätsrahmen für die Erwachsenenbildung“; FORBA-Forschungsbericht 8/2017a, Wien
  • Schönauer, Annika, Stadler, Bettina, Saupe, Bernhard, Nocker, Matthias (2017): Endbericht zur Evaluation der Länder-Bund-Initiative „Ö-Cert. Qualitätsrahmen für die Erwachsenenbildung“. Kurzfassung; FORBA-Forschungsbericht 8/2017b, Wien
  • Philip Schörpf, Annika Schönauer, Hubert Eichmann (2016): Arbeit und technischer Wandel in der Kreativwirtschaft. Erwerbsbiografien zwischen lokalen kreativen Milieus und Perspektiven virtueller Arbeit; FORBA-Forschungsbericht 4/2016, Wien
  • Schönauer, Annika, Astleithner, Franz, Nocker, Matthias, Mairhuber, Ingrid, Mittelberger, Thomas, Mitarbeit: Flecker, Jörg, Hollan, Katarina (2016): Überstunden und Mehrarbeitsstunden in Österreich: Entstehung und Verbreitung in Österreich. Umgang im internationalen Vergleich. Ergebnisbericht; FORBA-Forschungsbericht 6/2016 (Ergebnisbericht), FORBA und Universität Wien, Wien
  • Herman, Christoph, Saupe, Bernhard, Krenn, Manfred, Schönauer, Annika, Herr, Benjamin, Holtgrewe, Ursula (2016): Arbeitszeitflexibilisierung auf betrieblicher Ebene. Forschungsprojekt für das Bundesministerium für Arbeit, Soziales und Konsumentenschutz. Gesamtbericht; FORBA-Forschungsbericht 6/2016, Wien
  • Schönauer, Annika, Astleithner, Franz, Nocker, Matthias, Mairhuber, Ingrid, Mittelberger, Thomas, Mitarbeit: Flecker, Jörg, Hollan, Katarina (2016): Überstunden und Mehrarbeitsstunden in Österreich: Entstehung und Verbreitung in Österreich. Umgang im internationalen Vergleich. Langfassung des Ergebnisberichtes; FORBA-Forschungsbericht 5/2016 (Langfassung), Wien
  • Schönauer, Annika, Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula, Kasper, Ruth (2013): Value chain dynamics in the IT-sector: Impacts on work and employment in Austrian companies; FORBA-Forschungsbericht 2/2013, Wien
  • Flecker, Jörg, Kasper, Ruth, Schönauer, Annika, Vogt, Marion, Hausegger, Trude, Weber, Friederike (2012): Prototyp einer „Wanderkarte“ für gesunde Berufswege. Materialien zur Unterstützung von Berufswechseln aus Berufen mit begrenzter Tätigkeitsdauer, Teil 1/3: Zielsetzungen, Methoden und Umsetzungskonzepte; FORBA-Forschungsbericht 2/2012, Wien
  • Flecker, Jörg, Kasper, Ruth, Schönauer, Annika, Vogt, Marion, Hausegger, Trude, Weber, Friederike (2012): Prototyp einer „Wanderkarte“ für gesunde Berufswege. Materialien zur Unterstützung von Berufswechseln aus Berufen mit begrenzter Tätigkeitsdauer, Teil 2/3: Berufswanderkarte für KellnerInnen; FORBA-Forschungsbericht 2/2012, Teil 2/3, Wien
  • Flecker, Jörg, Kasper, Ruth, Schönauer, Annika, Vogt, Marion, Hausegger, Trude, Weber, Friederike (2012): Prototyp einer „Wanderkarte“ für gesunde Berufswege. Materialien zur Unterstützung von Berufswechseln aus Berufen mit begrenzter Tätigkeitsdauer, Teil 3/3: Berufswanderkarte für PflegehelferInnen; FORBA-Forschungsbericht 2/2012, Wien
  • Flecker, Jörg, Schönauer, Annika, Hermann, Christoph, Allinger, Bernadette (2010): Arbeitszeitverkürzung zur Umverteilung von Arbeit – internationale Beispiele; FORBA Forschungsbericht 1/2010, Wien
  • Flecker, Jörg, Schönauer, Annika (2010): Work sharing as a crisis measure in selected European countries: Austria, Belgium, France and the Netherlands; FORBA Research Report 9/2010, Wien
  • Papouschek, Ulrike, Haidinger, Bettina, Schönauer, Annika (2009): Koppelung von Wirtschaftsförderung und öffentlicher Auftragsvergabe an betriebliche Gleichstellungsmaßnahmen; FORBA Forschungsbericht 10/2009, Wien
  • Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula, Schönauer, Annika, Gavroglou, Stavros (2009): Value chain restructuring and company strategies to reach flexibilty; FORBA Forschungsbericht 13/2009, Leuven
  • Flecker, Jörg, Holtgrewe, Ursula, Schönauer, Annika, Dunkel, Wolfgang (ISF), Meil, Pamela (ISF) (2008): Restructuring across value chains and changes in work and employment. Case study evidence from the Clothing, Food, IT and Public Sector; FORBA-Forschungsbericht Nr. 01/2008, Wien
  • Vogt, Marion, Schönauer, Annika (2007): Richtlinien für die Beschäftigung alternder Belegschaften in Unternehmen der Metallbranche; FORBA-Forschungsbericht Nr. 05/2007, Wien
  • Flecker, Jörg, Schönauer, Annika, Riesenecker-Caba, Thomas (2007): Process development for virtual teams (PROVIT), Organising geographically distributed work,; FORBA-Forschungsbericht Nr. 10/2007, Wien
  • Eichmann, Hubert, Hofbauer, Ines, Schönauer, Annika (2006): Arbeit und Partizipation in kleinbetrieblichen Strukturen ohne Betriebsrat. Eigenverantwortung und Fremdbestimmung in Software-/IT-Dienstleistungsfirmen und Callcentern; FORBA-Forschungsbericht Nr. 01/2006, Wien
  • Schönauer, Annika (2006): Entwicklung der Beschäftigtenstruktur der Angestellten in Wien 1995-2005. Die GPA-Wirtschaftsbereiche und ihre Mitglieder; FORBA-Forschungsbericht Nr. 07/2006, Wien
  • Vogt, Marion, unter Mitarbeit von: Klambauer, Maria, Schönauer, Annika (2006): Austrian Summary Report on Older Workers and Introduction of Case Study Sectors; FORBA-Forschungsbericht Nr. 13/2006, Wien
  • Vogt, Marion, Schönauer, Annika (2006): Datenbericht zur Metallbranche; FORBA-Forschungsbericht Nr. 09/2006, Wien
  • Vogt, Marion, Schönauer, Annika (2006): Datenbericht zum Beherbergungs- und Gaststättenwesen, inkl. Reisebüros und -veranstalter; FORBA-Forschungsbericht Nr. 10/2006, Wien
  • Vogt, Marion, Schönauer, Annika (2006): Politische Maßnahmen für die Beschäftigung Älterer in Österreich; FORBA-Forschungsbericht Nr. 11/2006, Wien
  • Schönauer, Annika, Projektleitung: Flecker, Jörg (2005): Qualität der Arbeit in Callcentern. Fallstudie Österreich im Global Call Center Industry Project. Kurzfassung der standardisierten Befragung der Callcenter-LeiterInnen; FORBA-Forschungsbericht Nr. 05/2005. Kurzfassung, Wien
  • Schönauer, Annika, Projektleitung: Flecker, Jörg (2005): Qualität der Arbeit in Callcentern. Fallstudie Österreich im Global Call Center Industry Project; FORBA-Forschungsbericht Nr. 05/2005, Wien
  • Schönauer, Annika, Projektleitung: Flecker, Jörg (2005): Qualität der Arbeit in Callcentern. Fallstudie Österreich im Global Call Center Industry Project; FORBA-Forschungsbericht Nr. 05/2005, Wien

FORBA Discussion Papers

  • Holtgrewe, Ursula, Longen, Jessica, Mottweiler, Hannelore, Schönauer, Annika (2009): Global or embedded service work: the (limited) transnationalisation of the call-centre industry; FORBA Discussion Paper 1/2009, Wien
  • Ulrike, Papouschek, Bettina, Haidinger, Annika, Schönauer (2009): Koppelung von Wirtschaftsförderung und öffentlicher Auftragsvergabe an betriebliche Gleichstellungsmaßnahmen; FORBA-Schriftenreihe 3/2009, Wien